<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6568957&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=weekbladhoogvliet.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=310" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo weekbladhoogvliet.nl
Alle omloopwielen gaan vervangen worden.
Alle omloopwielen gaan vervangen worden. (Foto: H. Hegmann)

Rijkswaterstaat pakt storingen Botlekbrug aan

  •   13 keer gelezen   Actueel

De nieuwe Botlekbrug, een van de grootste hefbruggen in Europa, is een belangrijke schakel voor weg-, spoor- en scheepvaartverkeer. Omdat elke storing er 1 teveel is, werkt Rijkswaterstaat er hard aan om storingen te voorkomen en het aantal storingen terug te brengen, zo meldt de Verkeersinformatiedienst. Dat gebeurt onder andere door de werking van de brug continu te monitoren en regelmatig preventief onderhoud uit te voeren. Er zijn in het verleden al veel maatregelen getroffen om het storingspercentage van de brug te doen dalen. Denk daarbij onder andere aan aanpassingen in de afhandeling van de storingen. Ook zijn de slagbomen aangepast. Ook zijn er verbeteringen gekomen in de datacommunicatieverbinding met de verkeerscentrale. Verder zijn er verbeteringen aan de grendels gedaan.

Ondanks alle maatregelen en het preventieve onderhoud is een storingsvrije brug helaas niet mogelijk. De enorme afmetingen en het gewicht, de complexiteit van de aanwezige techniek, de combinatie van spoor- en wegverkeer en het groot aantal keren dat de brug per dag opengaat en de hoge snelheid waarmee de brugdekken op en neer gaan, zorgen dat de nieuwe Botlekbrug niet alleen uniek is, maar ook storingen heeft. Iedere beweegbare brug blijft 'een machine' waarbij technische storingen of een technisch defect nooit helemaal te voorkomen is. Rijkswaterstaat doet er uiteraard alles aan om storingen te voorkomen. En als er sprake is van een storing of defect, doet Rijkswaterstaat er alles aan deze zo snel mogelijk te verhelpen zodat de overlast voor de gebruikers van de brug tot een minimum zal worden wordt beperkt.

De Nieuwe Botlekbrug kampte in 2017 op 6056 brugopeningen met 34 storingen. Op 15 januari 2018 was de eerste storing van dit jaar.

Het plan is om het aantal storingen te verlagen door onder andere de storingen aan de grendels met prioriteit aan te pakken. Er wordt hard gewerkt aan een betrouwbare brug voor de toekomst.

In 2017 is uit onderzoek naar voren gekomen dat de lagers van de omloopwielen niet naar behoren functioneren. Alle omloopwielen worden nu gemonitord en als dat nodig is wordt een wiel inclusief lagers preventief vervangen. Dit is al een aantal keer gebeurd. Besloten is om alle 64 omloopwielen inclusief lagers in 2018/2019 te vervangen. Hoe dit het beste gedaan kan worden, allemaal in 1 keer of gefaseerd, wordt nog bekeken.

Reageer als eerste

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6568957&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=weekbladhoogvliet.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=310" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9768111&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=weekbladhoogvliet.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=310" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

Poll

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6568958&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=weekbladhoogvliet.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=310" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6568960&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=weekbladhoogvliet.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=310" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>